2019 yılında turizm hareketlerini etkileyen en önemli sebepleri Dış politikada yaşanan gerginlikler, Thomas Cook’un iflası ve artan maliyetler olarak gören sektör 2020 yılı ile beklentilerine ihtiyatlı bir yaklaşım sergilemektedir. Ülkemiz sınırları çevresinde yaşanan sıkıntıların 2020 yılında da misafirin destinasyon seçerken daha kırılgan hale getireceğini göstermektedir. Özellikle son zamanlarda gündemde olan ve hızla yayılan Korona virüsü yada yeni adıyla Covid-19’un seyride tatil yapacakların dikkatle izledikleri bir sorun olarak karşımızda durmaktadır. Her ne kadar ülkemizde görünmese de misafirin seyahat isteğini kıran en önemli sebeplerden biri sağlık ve salgın bir hastalıkla ilgili yaşayacağı tereddüttür.. Her ne kadar önlemler alınsa da olası vakalarda misafir tereddütlerinin gidermesi zor görünmektedir. Beklentilerini artış öngörmesine rağmen ihtiyatlı olarak %15 civarı artış olarak gündemde tutan Sektör Avrupa pazarındaki bu artışa rağmen Avrupalı misafirlerimizde ülkemiz ile ilgili çekincenin halen var olduğunu düşünmekle birlikte Rusya pazarı olumlu bir seyir içindedir... Ancak 2016 yılında yaşananlar bu pazarında ülkemiz sınırları çevresinde yaşanan olaylara bağlı olduğundan Rusya ile olan ilişkilerimiz hem misafir hem sektör tarafından dikkatli bir şekilde takip edilmektedir.
Ekonomik olarak 2020 yılında pozitif beklenti içinde olan sektörde için son dönemlerdeki maliyet ve kur artışının ters yönde seyretmesi ve ortaya çıkan extra vergiler endişe sebebi olmaktadır. .. Burada özellikle konaklama vergisi adı altında yürürlüğe girecek olan vergi ile ilgili yapılması gereken iki husus hakkında görüş birliği mevcuttur ve bunu yetkililerin halen zaman varken dikkate alması gerekmektedir.
**Konaklama vergisi adı altında konan verginin direk misafirden ve kişi başı net bir rakam belirlenerek yapılması daha uygun olacaktır. Ayrıca bu verginin bir bölümü misafirin konakladığı yerel yönetimde kalmalıdır ki böylece özellikle alt ve üst yapı olarak şehrin tüm olanaklarını kullananan misafire gelecek yıllarda daha iyi hizmet sunmak mümkün olsun.. Misafirden direkt alınacak bu miktar operatöründe paket fiyatlarına extra bir yük getirmeyecektir. Dünyada uygulamaları olan ve şehir vergisi adı altında bu bedellerin toplanma yöntemleri uygulamalarıda bu şekildedir. Ayrıca Kişi başı elde edilen miktarın arttırılması gene misafirin destinasyonda yapacağı harcamaların arttırılması ile mümkündür ve bu yolda yapılan çalışmalar cesaretlendirilmelidir.
**Ayrıca zamanlama itibarı ile konaklama işletmeleri ile operatörler arasında yapılan anlaşmalardan sonra ortaya çıkan bu durum 2020 yazında işletmelere extra bir yük getirecektir. Bunu operatörlere veya gelen misafire yansıtma zorluğu ortadadır. Bu nedenle uygulama 2020-21 kış ve takip eden yaz sezonunda ve misafirden tahsili şekliyle başlamalıdır.
Alınan bilgiler doğrultusunda iç Pazar talebini de 2020 yılı için azaltmayı yada aynı seviyede tutmayı tercih eden sektörde beklenti özellikle okul tatillerinin yapısının değişmesi ile talebin farklı dönemlere dağılmasının yaratacağı pozitif etkinin sezon dışı dönemlerde canlanmaya sebep olmasıdır..
Özellikle tanıtımda ve seyahat hareketlerinin yıl içersine dağılmasında 2020 yılı ve sonrasında Turizm ajansından beklentisi yüksektir.. Tüm pazarlar bu konuda ajans çalışmalarının ilgi alanı içine girmelidir. Özellikle kan kaybı yaşanan ve bizim için değerli olan İskandinav ve Avrupanın kuzeyindeki ülkelerdeki etkinliklere katılımlara azalan bir ilgi yerine artan çalışmalar yapılmalıdır. Bu kaynak pazarlardaki çeşitlenmeyi ve sektörün direncini olası dalgalanmalara karşı arttıracaktır..
Destinasyonlar 2020 yılı ve sonrasındaki yol haritalarını çizerken misafir eğilimlerinide dikkate almak durumundadır. Havaya saldığı karbon gazından dolayı bile uçma fikrine mesafeli yaklaşan ve çevre hassasiyetleri yüksek bir nesil gelmektedir. Çalışmalar yapılırken ticari faydanın yanında uzun vadeli planlarda bu hassasiyete yönelik projeler geliştirilmeli ve uygulamaya sokulmalıdır ki bu aslında bizimde yaşam kalitemizin yükselmesine katkı sunacaktır..