Bu konuyu turizmde çalışan bir kadın olarak sektör ile alakalı yazmadan önce kadının önemini ve değerini genel bir bakışla kısaca anlatmak istiyorum. Daha önce evinin dışında yer almamış ya da alamamış kadınlarımız artık çalışma hayatında yer almaya ve üretmeye başlamışlardır. Kadınlarımız bu durumu kabul ettirebilmek için çok çaba sarf ederek, devrimsel bir süreç başlatmıştır. Önce eğitimlerinde ardından da çalışma hayatlarında yaşadıkları sıkıntılar göz önüne alındığında bugüne kadar gelinen nokta pek iç açıcı olmasa da, yine de bizi umutlandıran güzel bir gelecek imkansız değil. Bence kadınların başaramayacakları hiçbir şey yok. Yeter ki gerçekten istesinler ve onlara fırsat tanınsın. Kadının çalışması ekonomik bir destek ve zorunluluk haline geldikten sonra toplumda yer edinişi hayatımızda büyük bir ivme kazandı. Kadınlarımızın savaştığı o kadar çok konu var ki bunların başında; ‘’Eğitimsizlik, işsizlik, özgürlüğünün kısıtlanması, toplumdaki kadın algısı ve en kabul edemeyeceğimiz ve maalesef maruz kalınan kadın şiddeti, kadın tacizi ve kadın cinayetidir’’. Bir kadın turizmci olarak, bu sektörün kadın gücüne ve kadın fikirlerine ihtiyacı olduğunu sonuna kadar savunabilirim. Turizmde maalesef kadın istihdamının pek de istenilen seviyede olmadığı aşikar. Otel işletmelerinde departman bazında bakıldığında, kadın istihdamının daha çok kat hizmetleri bölümünde görüldüğü, yönetim, mutfak, ön büro, servis ve diğer departmanlarda kadınlarımızın sayısının maalesef azlığı dikkat çekmektedir. Kadınlarımızın temizlik ve yemek yapma görevlerinden ziyade eğitmen, yol gösterici ve liderlik özelliklerinin dikkate alınması hem ülkemiz hem de sektör adına çok önemlidir. Kadınlarımızın direktörlük, yöneticilik gibi eğitim seviyesinin ve donanımlarının yüksek olduğu daha üst kademe pozisyonlarda çalıştıklarını görmek, ülkemizin daha ferah, çağdaş ve uygar bir ulus olma yolunda olduğunun göstergesi olduğunu düşünüyorum. Turizm işletmelerinde sahip oldukları özellikler ve beceriler sayesinde kadın çalışanlarımızın fazla olduğu departmanlarda daha yüksek seviyede misafir memnuniyeti ve olumlu geri dönüşler sağlandığını gözlemliyoruz. Misafirlerle yaşanan sorunlar karşısında çözüm odaklı oluşları ve misafirlerle aralarında geçen dialogların sakin ve ikna edici oluşu sahip olunan avantajlar arasındadır.  Yaptığı işin hakkını vererek yerine getirmesi, olaylara farklı açılardan bakabilmesi, ikna kabiliyetinin iyi olması, detaylı ve farklı gözlem yapabilmesi işletmeye kattıkları faydalardan sadece birkaçıdır. Ülkemizin kalkınma hedeflerine ulaşabilmesi ve turizm sektörünün ivme kazanması için kadınlarımızın ekonomik ve toplumsal hayat içinde daha fazla sesini duyurması ve varlığını ispat etmesi gerekmektedir. Öncelikle işgücüne katılım oranlarının artması için önce eğitimlerine sonra da kendilerini geliştirerek iş hayatına atılmalarına imkan sağlanması şarttır. İşverenlerin de yöneticilik görevine aday olarak gördükleri kadın çalışanlar için daha çok teşvik edici desteklerde bulunması gerekiyor. Turizmde erkeklere tanınan fırsatların kadınlara da tanınması gerekiyor. Fırsat eşitliği yapıldığı takdirde kazana işletme olacaktır. ‘’Kadın işi’’ ve ‘’erkek işi’’ diye ayrım yapıldığı takdirde kaybeden kadınlarımız değil işletme olacaktır. Eşitlikten bahsettiğimiz, beden gücü değil sahip olunan beceri ve zeka eşitliğidir. Kadınlarımız turizm sektörüne yol gösterenyol gösteren, destek veren, sürekli gelişmek isteyen yapısıyla ve etrafını motive eden özelliğiyle işletmelerde varlıklarını hissettirler. İşletmelerin stratejik planlar yaparken, hedeflerine ulaşmak için bazı unsurlara dikkat etmesi gerekir ki bunlar; * Kadınların işletmeye dahil olma oranlarının arttırılması, * Cinsiyet ve fırsat eşitliğinin sağlanması ve çalışmalarında şeffaflığa önem verilmesi, * Kadın istihdamına önem verilmesi ve devamlılığının sağlanması, * Kadın lider, şef ve yönetici sayılarının artmasına olanak sağlanması, * Bayan çalışanlarımızın daha rahat ve nezih bir ortamda çalışmalarına olanak sağlanması, * Kadın çalışanlarımızın başarılarının ve performanslarınının takdir edilmesi ve motivasyonlarının sağlanması gibi son derece önemli ve hashas konulardır. Tüm bu alınan önlemler ve gelişmeler neticesinde kadınlarımızın turizm sektöründe var olması ve sürekliliklerinin sisteme entegre edilmesi gerekliliği açıkça görülmektedir.  Kadın çalışanları ve yöneticileri fazla olan işletmelerin performansları, başarıları ve itibarlarının daha yüksek oluşu şirketlerin karlılıklarını da önemli ölçüde arttırmaktadır. İşletmelerde her departmanda kadın çalışanlarımızın ve özellikle yönetim bölümündeki kadın yöneticilerin sayısının artması temennisiyle… Sevgiler….Saygılar….