‘Küçük esnafı değil Euroları takip edin’ başlığı ile dün kaleme aldığım yazımda devletin küçük esnafa ‘sorma öde’ tarzı vergi cezası yazmayı bırakıp, döviz cinsinden verilen ve beyan edilmeyen kiralarla ilgili çalışma yapılmasını önermiştim. 
İşlerin kesat olmasında elbette alım gücünün düşmesi bir etken ancak, kar marjına dikkat edilmemesi de işin cabası. Etiketlerin nizami asılmaması başlı başına bir sorun. Tüketici yiyeceği yemeğin, içeceği kahvenin fiyatını masaya oturmadan bilmeli. Masada öğrenince kalkıp gitmeyi kimse kendine yediremez, hele Türk Milleti hiç yediremez. 
Yabancı tatilciler fiyatlandırmayı mutlaka bilmeli. Üstelik etiketler mevzuata da uygun olmalı müşteri profilinin de anlayacağı şekilde detaylandırılmalı. TL-Euro, TL- dolar cinsinden. Fiyat etiketi koymayan esnafın samimi olmadığını anlamak için allameicihan olmaya hacet yok zaten yedi düvel bunu biliyor. 
X işletmeye bakıyorsun ‘Müşteri yok’ diyor ancak zincir marketler ve mağazalara bakınca tıka basa dolu. Hem yerli hem yabancı tatilci buraları tercih ediyor. Şahsen yerli konusunda hala direnç gösterenlerden olduğum için kimi zaman eleştiri bile aldığım oluyor. ‘Daha ucuzu varken daha pahalıya alıyorsun’ diye. Fiyat istikrarsızlığı bahanesi ile bazı işletmeler ‘güncellemelere yetişemiyoruz’ diyerek etiket asmıyor. Ancak yaygın market/mağazalar kahir ekseriyet bunu aksatmıyor, nadiren kasa ile reyon arasında tutarsızlık yaşanıyor. Bu gibi durumlarda müşteri düşük olanı ödemesi gerekirken market çalışanları usul hatası yaparak tartışmaya ya da kasa açık vermesin diye yüksek tutardan satışta ısrarcı oluyor. 
Esnafın hijyen, disiplin (müşteri ya da müşteri adayı ile gereksiz samimiyet kurma çabası olmamalı), fiyat istikrarı ve tüketiciye karşı güveni temsil eden görünür fiyat etiketi. Birbirini taklit eden işletme mantığından da uzaklaşıp yıllardır ‘Esnaf Haritası’ uygulansın diyen Alanya Otelciler Pansiyoncular Lokantacılar Kafeteryacılar Turistik Eşya Satıcıları Odası Başkanı Hüseyin Değirmenci’ni önerisi dikkate almakta ticaretin gelişimi ve sürekliliği için yarar var.
Kâr marjını abartan bir kere kazanır, sürümden kazanmaya razı olan her zaman kazanır.