Şehirlerin gelişmişliği kent estetiği için şüphesiz yol, kaldırım, yaya geçidi, araç parkları ve engellilere ait park yerleri önemli.
Kent disiplini içinde değerlendirilmesi gereken hususlar bunlar. Alanya’da ana arter olarak görünen sahil yolunda kaldırım geniş, yayalar rahat yürüyebilir şayet karşısına motosiklet, binbin filan çıkmazsa sorun yok. Bu işi de yanlış yapmasınlar diye konuya kafa yoran uzmanlar bir fizibilite ile yerinde analizler yapmış. Araç geçiş-dönüşü park halinde kapıların eteğinin sürtmemesi gibi detaylar göz önüne alınmış. Kasislerin yüksekliği, eni hepsine ayrı ayrı kafa yorulmuş, araçların alt düzenini bozmadan trafik akışını yavaşlatmak için.
Peki Alanya’da neden sadece sahil yolunda kaldırımlar geniş diğer yollarda bunu göremiyoruz diye sizin adınıza sorduğum zaman cevabını uzakta aramaya gerek yok. Bugünün değil geçmişin meselesi bu hadise de. Vaktiyle imar planında bu detaylar keşke enine boyuna düşünülmüş olsaydı.
Bazı bölgelerde kaldırımdan çocuk dahi geçemez, dar olduğu yetmez gibi birde ortasında elektrik direği, trafik işaret direği veya Telekom’a ait trafo var.
Peki olması gereken ne?
İş bölgelerinden, bahçeli ev kenarlarına, çevreyolundan ara sokağa kadar hepsine ilişkin kaldırım ve kasis genişliği ile yüksekliğine ilişkin standartlar belli olmasına rağmen ‘Dünyaya açılan pencere’ olan Alanya’mızda ise durum vasat. Ara yollarda araç kapısını açsan kaldırıma dayanır, dönüşte dikkat etmezsen tamponu yersin, yürürken dalgınsan düşsen çömleği kırarsın.
Kökten değişiklik yaparak asfalt kalitesinden, bir türlü yol ile aynı seviyede yapılamayan gider kapaklarına, kaldırımın erişilebilir genişlik ve yükseklikte olması engelsiz kent için fevkalade önemli.
Önce yaya, engelsiz kent, araç ve yaya trafiğinde erişilebilirlik gibi modern kentleşmenin gerekliliklerini yerine getirebilmiş bir kent olarak nam salmayı tercih ederim 2025 itibariyle.
Bariyer hatta istinat duvarı gibi olan yüksek kaldırımlar modernlikten fersah fersah uzaktır keza yüksek standart dışı yapılan hız kesiciler de aynı şekilde.
‘Kötü örnek örnek değildir’ sözünden yola çıkarak değişim ve gelişim/modernleşme için araç ve yaya ulaşım akslarında fark net olarak ortaya konmalı.