Kimine göre mahmuz, kimine göre Mahmut.
Alanya Belediyesi'nin T-Mahmuz Projesi'nin kamuoyuna tanıtılmasından sonra duyduk çoğumuz 'Mahmuz'u.
Aklında kalmayanlar Mahmut olarak ifade ediyor.
Genel görüş ise, "Mahmuz'sa da, Mahmut'sa da yapılsın. Keykubat Plajı'nın kurtulması için yıllardır kılını kıpırdatan olmadı. Şimdi bir şeyler yapılmak isteniyorsa, mutlaka yapılsın".
T-Mahmuz Projesi'nin Türkiye'de örnekleri var.
Kıyı Koruma Açısından yapılan incelemeler ve bunlarla ilgili hazırlanmış raporlar var.
Misal Karadeniz Duble Otoyolu kapsamında koruma maksadıyla 43 kilometrelik Rize sahilinde İyidere-Çayeli arasına 20 adet T-Mahmuz yapıldı.
Öğretim görevlileri bu bölgeyi çalışma alanı seçerek mahmuzları incelediler.
Kıyı yapıları, deniz seviyesi değişimleri, kıyı araştırmaları ve su kaynaklı enerji üretimi konularında çalışmalar yapan, özellikle T-mahmuzlar konusunda uzman Doç.Dr. Veli Süme'nin Rize sahiline inşa edilen mahmuzlarla ilgili bir inceleme raporunu inceledim.
Kamuoyunun aydınlanmasına yardımcı olmak için bu rapordan bazı alıntılar yaptım.
İşte sizler için önemli bulduğum raporun bazı bölümleri;
* "Mahmuzlar kıyıda hareket halindeki malzemeyi tutarak mevcut plajın dengesini koruma, yüksek plajlarda iri malzemenin plajın üst kısımlarında tutulmasına, liman ve balıkçı barınaklarında dolmasını önleme ve düzgün plaj oluşumunu sağlama gibi fonksiyonları da yerine getirirler. Kıyı parametrelerinin iyi analizi sonucu inşa edilen mahmuzlar, kısa bir sürede plaj oluşumunu sağlamakta kıyı-insan ilişkisini hızlandırmaktadır".
* "Kıyı erozyonu kıyı-insan ilişkisini bazen sıkça rastlanan ciddi bir olaydır. Klasik kıyı koruma yapıları çok büyük boyutlarda ve yüksek maliyettedirler. Üstelik yapıldıkları yerlerde de ekolojik dengeyi tamamen bozmaktadırlar. Bunun yerine kıyı mühendisleri, kıyının tabii yapısını mümkün mertebe az değiştiren, etkin çözümler almaya başlamışlardır. İşte bu bağlamda kolaylıkla söylenebilecek en iyi kıyı koruma yapısı tabii plajlardır. Dolayısıyla tabi plaj oluşturmanın yolu da mahmuz inşa etmekten geçer."
* "Kıyılarda inşa edilen mahmuzlar, kıyı boyu katı madde hareketini engellemek, miktarını azaltmak, kıyıda meydana gelen erozyonu önlemek ve yeni bir kıyı çizgisi veya koruyucu kumsal yaratmak amacıyla, genellikle kıyıya dik olarak inşa edilen kıyı yapılarıdır.
“T” mahmuzlar, kıyı malzemesini her iki tarafından tutar ve düz mahmuzlara oranla daha iyi bir koruma sağlarlar. Mahmuzlarda kıyıya doğru taşınım artarken, açığa doğru taşınım azalır ve kıyının aşağıya doğru taşınması bir nevi önlenir. Bu durum, kıyıya doğru taşınan kumların bir tepecik oluşturmasına neden olur."
Toparlar ve başa dönecek olursak.
Alanya Belediyesi, Alanya’nın son 10 yıllık görüntülerinden yola çıkılarak Keykubat Plajı’ndaki kum ve sahil erozyonun engellenmesi, kullanılabilir sahil bandının genişletilmesi ve bölge turizmine katkı sağlanması amacıyla kum tutucu T-Mahmuz Projesi'ni hazırlayarak çalışmalara başladı.
Ancak belirli bir kesim buna karşı çıkarak, mahmuzların sahilde katliama yol açacağını iddia ettiler.
Yukarda bu konuda hazırlanmış bilimsel bir rapordan alıntıları okudunuz.
Mahmuzlar katliam yapmıyor, aksine sahil kurtarıyor.
Asıl katliam ise Keykubat'ta bu mahmuzları yapmamaktır.