Ekonomi

Market raflarında artık bunları göremeyeceksiniz: Yeni dönem başlıyor

Tarım ve Orman Bakanlığı, gıda etiketleme ve tüketici bilgilendirme yönetmeliğini güncelledi. Yeni düzenlemelere göre, gıda ambalajları, reklamları ve broşürlerde kullanılan görsellerin yanıltıcı olmaması gerektiği vurgulandı. Artık "yüzde 100 doğal", "gerçek doğal", "hakiki doğal", "en doğal" gibi ifadeler kullanılamayacak.

Abone Ol

Yeni kılavuza göre, gıda etiketleri, reklamlar, broşürler ve internet sitelerinde kullanılan görsellerin, gıda adından ve diğer açıklamalardan daha fazla etkili olabileceği göz önünde bulunduruldu. Bu nedenle, bu görseller de yanıltıcı olabilecek ifadelerle aynı denetimlere tabi olacak. Gıda çeşitleri, bileşimleri, kaliteleri veya menşeleri hakkında yanlış izlenim yaratmamalıdır. Örneğin, üretiminde sadece aroma verici kullanılan bir gıda, gerçek bileşenin görselini taşıyamayacak, bunun yerine aroma verici kullanıldığı belirtilecektir. Çilek ya da şeftali içeren ancak bu meyvelerin aromasının daha baskın olduğu bir ürün, bu meyvelerin görselini etiketinde kullanamayacak.

Bunun dışında, gıda etiketlerinde "el yapımı" ifadesi de belirli kurallara bağlandı. Eğer üretimin bir kısmı elle yapılmışsa, sadece bu aşama için "el yapımı" ibaresi kullanılabilecek. Ancak, tamamen makinelerle üretilen bir üründe bu tür ifadeler yer almayacak.

"Doğal" teriminin kullanımı da düzenlendi. Sade ve aromalandırılmamış süt ürünleri "doğal" olarak nitelendirilecek, ancak "yüzde 100 doğal" veya "en doğal" gibi ifadeler yasaklanacak.

Glütenle ilgili olarak ise, glüten intoleransı olan bireylere yönelik bilgilendirme yapılması zorunlu hale geldi. Glütensiz ürünlerde, 20 parçacık ppm'den az glüten içeren ürünler için "glütensiz" ibaresi kullanılabilecek ve bu ürünlerin çölyak hastalarına uygun olduğu belirtilebilecek. Ayrıca, toplu tüketim alanlarında servis edilen gıdalarda içerik bilgisi verilecek ve alerjen, alkol gibi bileşenler hakkında bilgilendirme yapılacaktır.