Alanya’da gıda güvenliği ve küçük esnafın geleceği konusunda önemli açıklamalarda bulunan Alanya Pansiyoncular ve Lokantacılar Odası Başkanı Hüseyin Değirmenci, Tarım ve Orman Bakanlığı’nın son dönemde açıkladığı gıda taklit ve tağşiş raporlarına dikkat çekerek, yerel esnafın korunması gerektiğini vurguladı. Özellikle zincir restoran ve marketlerin sektördeki hakimiyetine yönelik eleştirilerde bulunan Değirmenci, küçük esnafın zorlu bir süreçten geçtiğini belirtti.
“ZİNCİR MARKETLER VE RESTORANLAR SEKTÖRE HAKİM OLDU”
Hüseyin Değirmenci, açıklamalarına 2000’li yılların başlarına atıfta bulunarak başladı. Alanya’da alışveriş merkezleri ve büyük market zincirlerinin yaygınlaşmaya başladığı dönemde, Alanya Gazeteciler Cemiyeti Başkanı ve Akdeniz Gazeteciler Federasyonu Genel Başkanı Gaye Coşkun ile birlikte bir açık hava toplantısı düzenlediklerini hatırlatan Değirmenci, o günlerde zincir marketlerin ilerleyen yıllarda tekelleşeceği uyarısında bulunduklarını söyledi. Bugün gelinen noktada ise, bu marketlerin piyasa üzerinde ciddi bir hakimiyet kurduğunu, ürün fiyatlarını ve gramajlarını dahi kontrol ettiklerini belirtti. Değirmenci, benzer bir tehlikenin yiyecek ve içecek sektöründe de yaşandığını ifade etti. Pandemi sonrasında online satışların artmasıyla zincir yemek firmalarının hızla büyüdüğüne dikkat çeken Değirmenci, “Tıpkı zincir marketler gibi bu firmalar da ülkenin birçok bölgesinde şubeler açarak yayılmaya başladılar. Online siparişlerle birlikte insanlar bu firmalara yöneldi. Ancak kimse bu ürünlerin neden bu kadar ucuz olduğunu sorgulamadı” dedi.
“DOMUZ ETİ SKANDALI ZİNCİR RESTORANLARIN RİSKLERİNİ GÖZLER ÖNÜNE SERDİ”
Son günlerde Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından yayınlanan gıda taklit ve tağşiş listesi, sektörün denetim sorunlarını bir kez daha gündeme taşıdı. Bakanlığın raporuna göre, bazı zincir restoranlarda domuz eti tespit edildi. Sosyal medyada Düzce’deki bir yemek firmasına ait ürünlerde domuz eti bulunduğu ve bu firmanın Köfteci Yusuf olduğu iddiaları yayıldı. Bu duruma dikkat çeken Değirmenci, zincir yemek firmalarının kontrolsüz büyümesinin ciddi gıda güvenliği sorunlarını beraberinde getirdiğini ifade etti. Değirmenci, Alanya’ya gelen bazı büyük yemek firmalarıyla yıllardır mücadele ettiklerini, hem ilçe tarım müdürlüğü, hem belediye, hem de oda olarak sürekli denetimler yaptıklarını söyledi. Değirmenci, “Meslektaşlarımızla yaptığımız istişarelerde, bu firmaların bu kadar düşük fiyatlarla hizmet sunmasının imkansız olduğunu hep dile getirdik. Maalesef vatandaşlarımız, online siparişlerde yedikleri ürünlerin içeriğini araştırmadan sadece karın doyurmak için bu yiyecekleri tüketiyorlar” diye konuştu.
KÜÇÜK ESNAFIN KORUNMASI ÇAĞRISI
Yaşanan bu olayın en çok küçük esnafı etkilediğini belirten Değirmenci, Alanya’da yıllardır hizmet veren yerel lokanta sahiplerinin, kendi yemediğini müşterisine yedirmeyen bir anlayışla çalıştığını vurguladı. Bu sektöre sahip çıkılması gerektiğini söyleyen Değirmenci, “Eğer zincir restoranların kontrolsüz büyümesini engellemezsek, ilerleyen yıllarda ne yediğimiz belli olmayan ve denetim dışı kalan işletmelere mahkum olabiliriz. Mahallemizdeki güvenilir, kaliteli hizmet sunan esnafımızı birer birer kaybedebiliriz” diyerek vatandaşlara yerel işletmelere sahip çıkma çağrısında bulundu.
“GIDA TERÖRÜ SAĞLIK SORUNLARINI ARTIRIYOR”
Değirmenci, son yıllarda sağlık sektöründe büyük hastalıkların artış göstermesinin de temelinde yanlış beslenme ve gıda terörü olduğunu ifade etti. Alanya’daki yerel restoran ve lokantaların kaliteli hizmet anlayışına dikkat çeken Değirmenci, “Bölgemizde yerleşik 1.350 restoran ve lokanta bulunuyor. Bu işletmeler yıllardır aynı mahallede, aynı müşteri kitlesine hizmet veriyor ve kullandıkları ürünleri titizlikle seçiyorlar. Piyasadaki enflasyon nedeniyle bazı işletmelerde fiyatlar yükselse de oda olarak belli bir standardı korumaya çalışıyoruz” dedi. Değirmenci, enflasyondaki olumlu gelişmelerle birlikte önümüzdeki süreçte fiyatların dengeleneceğine inandığını belirterek, “Vatandaşlarımızın da yerel esnafımıza sahip çıkması gerektiğini düşünüyorum. Eğer herhangi bir sorun yaşanırsa, Alanya’daki lokantalarla ilgili odamıza ulaşabilir ve şikayetlerini bildirebilirler. Biz gerekli tüm işlemleri yapar ve olumsuzlukları gideririz” diye konuştu. -Alkın BİRİCİK