Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2024 yılı Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması sonuçlarını kamuoyuna duyurdu. Araştırmaya göre, Türkiye'de 16-74 yaş grubundaki bireylerin internet kullanım oranı 2023 yılında yüzde 87,1 iken, 2024 yılında bu oran yüzde 88,8'e yükseldi. Erkekler arasında internet kullanım oranı yüzde 92,2 iken, kadınlar arasında bu oran yüzde 85,4 olarak kaydedildi.
E-DEVLET KULLANIMINDA ARTIŞ
TÜİK’in araştırmasında, e-Devlet hizmetlerinin kullanım oranlarına dair önemli bulgulara da yer verildi. 2024 yılı içinde son 12 ayda e-Devlet hizmetlerini kullanan bireylerin oranı yüzde 73,7 olarak belirlendi. Erkekler arasında bu oran yüzde 80,7’ye çıkarken, kadınlarda yüzde 66,7 olarak gerçekleşti.
Yaş gruplarına göre incelendiğinde, e-Devlet kullanım oranının en yüksek olduğu grup yüzde 92,1 ile 25-34 yaş grubu oldu. Buna karşın, 65-74 yaş grubundaki bireyler arasında e-Devlet kullanım oranı yüzde 25,6 ile en düşük seviyede kaldı.
Bireylerin e-Devlet hizmetlerini kullanma amaçları arasında, yüzde 68,6 oranıyla resmi makamlar veya kamu hizmetleri tarafından saklanan kişisel bilgilere erişim ilk sırayı aldı. Bunu, yüzde 47,9 ile kamu kurumlarından randevu alma veya rezervasyon yaptırma ve yüzde 45,1 ile kamu kuruluşlarına ait internet sitelerinden bilgi edinme takip etti.
E-TİCARET KULLANIMINDA ARTIŞ DEVAM EDİYOR
Son 12 ayda internet kullanan bireylerin, internet üzerinden mal veya hizmet satın alma ya da sipariş verme oranı 2024 yılında yüzde 51,7 olarak belirlendi. 2023 yılında bu oran yüzde 49,5 idi. E-ticaret kullanım oranı erkeklerde yüzde 54,1, kadınlarda ise yüzde 49,3 oldu.
Bu oran, en son mal veya hizmet satın alma ya da sipariş verme zamanlarına göre incelendiğinde; bireylerin yüzde 38,8'inin son 3 ay içinde mal veya hizmet satın aldığı ya da sipariş verdiği görüldü. 2024 yılının ilk 3 ayında internetten alışveriş yapan bireylerin yüzde 76,7'si giyim, ayakkabı ve aksesuar satın aldı. Bunu yüzde 47,5 ile lokantalardan, fast food zincirlerinden, catering şirketlerinden yapılan teslimatlar, yüzde 34 ile gıda ürünleri, yüzde 32,4 ile kozmetik, güzellik ve sağlık ürünleri ve yüzde 29,2 ile temizlik ürünleri takip etti.
Cinsiyete göre incelendiğinde, erkeklerin yüzde 70,3'ü giyim, ayakkabı ve aksesuar, yüzde 49,2'si yemek teslimatı, yüzde 33,5'i gıda ürünleri satın aldı. Kadınlar arasında ise yüzde 83'ü giyim, ayakkabı ve aksesuar, yüzde 46,6'sı kozmetik, güzellik ve sağlık ürünleri, yüzde 45,9'u yemek teslimatı hizmetlerinden yararlandı.
WHATSAPP ZİRVEDE
Araştırma, bireylerin en fazla kullandıkları sosyal medya ve mesajlaşma uygulamalarını da ortaya koydu. TÜİK verilerine göre, Türkiye’de en yaygın kullanılan sosyal medya ve mesajlaşma uygulaması yüzde 86,2 oranıyla WhatsApp oldu. Bunu yüzde 71,3 ile YouTube ve yüzde 65,4 ile Instagram takip etti.
Erkekler arasında WhatsApp kullanım oranı yüzde 89,5, YouTube kullanım oranı yüzde 74,7, Instagram kullanım oranı ise yüzde 67 olarak kaydedildi. Kadınlar arasında ise WhatsApp kullanım oranı yüzde 82,9, YouTube kullanım oranı yüzde 68, Instagram kullanım oranı yüzde 63,9 olarak gerçekleşti.
EĞİTİM AMAÇLI İNTERNET KULLANIMI AZALDI
2024 yılı içinde internet üzerinden eğitim, mesleki veya özel amaçlar için öğrenme faaliyeti gerçekleştiren bireylerin oranı, bir önceki yıla göre azalarak yüzde 13,9’a düştü. Bu oran erkeklerde yüzde 13,7, kadınlarda ise yüzde 14,1 olarak tespit edildi. -Haber Merkezi