Bakanlığın duyurusuna göre, bu yeni model öğrencilerin zihinsel, sosyal, duygusal, fiziksel ve ahlaki gelişimlerini desteklemeyi hedefliyor. Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin’in imzasını taşıyan genelge, 81 ilin milli eğitim müdürlüklerine gönderildi.
Eğitim Sürecinde Yenilikler
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında yapılacak eğitimlerin ilki 3 Haziran'da başladı. İlk aşamada eğitici eğitimleri düzenlendi, ardından öğretmenlerin mesleki gelişim programları devreye girecek. 2-6 Eylül tarihleri arasında gerçekleştirilecek bu eğitimler, il milli eğitim müdürlüklerinin koordinasyonuyla yürütülecek. Eğitici eğitimi belgesi almış öğretmenler, belirtilen sınıflardaki meslektaşlarını teorik ve uygulamalı olarak eğitecek. Eğitimler branşlara özel olacak ve en fazla 50 kişilik gruplar halinde yapılacak.
Bu eğitimi alan öğretmenler, ders ve şube dağılımlarında öncelikli olarak görevlendirilecek. Ayrıca, bu öğretmenler yeni modelin kapsamı dışındaki sınıflarda görev yapan öğretmenlere de eğitim verecek. Birinci dönemdeki ara tatil sırasında il veya ilçe milli eğitim müdürlükleri tarafından ek eğitimler planlanacak.
Planlama ve Yönetici Eğitimleri
Yeni modelin etkili bir şekilde uygulanabilmesi için kapsamlı planlamalar yapılacak. İl ve ilçe milli eğitim müdürlükleri koordinasyonunda, tüm okul yöneticileri Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ortak Metni’ni inceleyecek. 1 Eylül'e kadar tamamlanacak bu süreçte yöneticilere, modelin temel yaklaşımı ve yapı taşları hakkında eğitimler verilecek. Zümre toplantılarında ise öğretim programları ve ders kitapları dikkate alınarak modelin bileşenlerinin etkin bir şekilde uygulanması için stratejiler geliştirilecek.
Planlama sürecinde "Erdem-Değer-Eylem" çerçevesi, sosyal duygusal öğrenme becerileri ve sistem düşüncesi gibi unsurların yanı sıra kavramsal beceriler, alan becerileri ve eğilimler göz önünde bulundurulacak. Ayrıca, zenginleştirme ve destekleme olarak ikiye ayrılan farklılaştırma uygulamaları da planlamanın temel unsurları arasında yer alacak. Okul temelli planlamalar kapsamında, öğrencilerin yaparak ve yaşayarak öğrenmelerini destekleyen etkinlikler ve sosyal sorumluluk projeleri gibi program dışı faaliyetler de öncelikli hale gelecek.
Özel Eğitim ve Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, özel eğitim okullarında da uygulanacak. Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler için bireyselleştirilmiş eğitim programları (BEP), bu yeni modele göre hazırlanacak. Kaynaştırma/bütünleştirme uygulamaları kapsamında eğitim alan özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler de aynı öğretim programına tabi olacak. Yeni model doğrultusunda hazırlanacak ders kitapları ve e-içerikler, öğrencilerin çok yönlü gelişimini destekleyecek şekilde tasarlanacak.
Ölçme ve Değerlendirme Yenilikleri
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde yapılacak ölçme ve değerlendirme faaliyetleri, öğrencilerin bilgi ve beceri düzeylerinin yanı sıra öğrenme eksikliklerini ve eğilimlerini belirlemek amacıyla planlanacak. Beceri odaklı ve süreç temelli bir yaklaşımla yürütülecek bu faaliyetler, öğretim sürecini destekleyecek ve geri bildirim sağlayacak. Öğrenciler, sınıf içi ölçme uygulamaları dışında akademik başarılarına göre sıralanmayacak ve rekabete dayalı il, ilçe veya okul genelinde sınavlar yapılmayacak. Yazılı sınavlar, sınıf veya alan zümreleri tarafından hazırlanacak ve bilgi ile beceri bütünlüğünü ölçecek şekilde uygulanacak.
Eser Okuma ve Film Analizi
İlkokul ve ortaokulda Türkçe, lise düzeyinde ise Türk Dili ve Edebiyatı derslerinde, her dönem iki olmak üzere öğretim yılı boyunca toplam dört edebi eser okutulacak. Ayrıca, bir eleştirel film analizi yapılacak. Eserlerin seçiminde, öğretim programında belirtilen ölçütler dikkate alınacak ve öğrencilerin yaş ve sınıf seviyelerine uygun olarak seçilecek. Öğretmenler, Eleştirel Okuma, Dinleme/İzleme Formu kullanarak öğrencilerin okudukları ve izledikleri eserleri değerlendirmelerini sağlayacak. Ayrıca, öğrencilerin program dışı kitap okumaları da teşvik edilecek. -Haber Merkezi