İskandinav pazarını göz ardı mı ediyoruz?

Abone Ol

Özenle takip edilmesi gereken bir Pazar İskandinav pazarı.. 1980 ‘li yılların son yarısında tanıştığımız bu Pazar kısa zaman içersinde yarattığı katma değer açısından turizm hareketlerinin ekonomik anlamda da katkısını bölgeye sunarak dikkatleri çekti. 2013-14 yıllarında sayısal anlamda en yüksek seviyelerini gördüğümüz Pazar takip eden yıllarda ülkede ve çevremizde gelişen olaylara dramatik bir tepki verdi.. Son birkaç yıldır yavaşta olsa tekrar yükselme trendine giren bu pazarda yapılması pazardaki tüketicinin de beklentilerinin değişmesi göz önüne alınarak yapılması gerekenler zaman zaman ilgililerin dikkatine sunuluyor. Oysa bahsi geçen ülkelerin toplam nüfusu 25 milyonun üzerinde ve tatil yapma oranları her geçen sene artıyor. Her ne kadar pazarda talep edilen ülkelere baktığımızda 3.sırada bulunuyor olsakta aldığımız pax anlamında yürümemiz gereken daha çok yol olduğu görülüyor..
Bütün bunlara rağmen son yıllarda fuar stratejisini değiştiren bakanlık bunu turizm ateşelerinin görevlendirilmesinde de yapmakta olduğunu görüyoruz. Bugün itibarı ile İskandinava ülkelerinde görev yapan turizm ateşe sayımız bir oda İsveç te ve onunda alınmasının gündemde olduğu ile ilgili duyumlar alıyoruz. Bakanlık olarak katıldığımız tek fuar Helsinkide düzenlenen Matka Nordic fuarı üzülerek bu sene bu katılımında son olabileceği ile ilgili bilgiler tarafımıza ulaştı..
Bir çok kişi ve kurumlarla görüşmelerde bu pazarı bu kadar boş bırakmanın doğru olmadığı geri dönüşlerini aldık. Özellikle bölgenin en prestijli fuarı olan ve Helsinkide düzenlenen Matka Nordic fuarına katılım ve Danimarkada yapılan Herning fuarına katılmayı tekrar gündeme almak İsveç ve Norveçte tekrar daha görünür olma çalışmaları pazara verdiğimiz değeri göstermek açısından önemli olduğu açıktır. Ayrıca fuarların değerlendirilmesi yapılırken orada yapılan bağlantılarla destinasyon tanıtımına verilen azımsanmayacak katkı göz önünde bulundurulmalıdır. Tüm İskandinav başkentlerine görev alacak Turizm ateşelerimiz buraların nabzını sahada tutması ve oradaki paydaşlarımızla ilişkilerini geliştirmesi açısından önemli olacaktır. İskandinav bölgesinde halen hatırı sayılır oranlarda geleneksel yollarla tatillerini seçenler olduğu gibi yüzyüze ilişkilerin önemli olduğu bir bölge olma özelliğini korumaktadır.
Kaldı ki ekonomik anlamdaki gelişmişlikleri göz önüne alındığında bu bölgeden sağlanacak artışlar hep gündemde olan kişi başı elde edilen gelire katkı sunacağı gibi yerel halkla iç içe olmayı seven hatta otellerinde herşey dahil konaklasalar bile çarşı gezme ve destinasyondaki yeme içmeden tutunda yöresel sebze meyve pazarını dahi gezerek bir çok hizmeti deneyimlemeyi seven bu ülke insanları sağladıkları sosyal, ekonomik ve kültürel katkılarla da önemli yer tutmaktadırlar.
Bu bölgede şu anda görülen en belirgin sorunumuz olan olumsuz imaj sorunumuzun oradan tamamen çekilerek değil orada yapılan etkinliklerde daha çok bulunarak ve oradaki görevli arkadaşların sosyal ve yazılı medyayı kullanarak sorunun çözülmesine pozitif katkı vermesi izlenecek yolların başında gelmektedir. Ülkeleri bütün olarak ele aldığımızda bu Pazar Pazar bizim kaynak pazarımızdır ve çalışmalar bu yönde yapılmalıdır. Özellikle insana, hayvana, çevreye olan hassasiyetleri göz önüne alınarak yapılacak çalışmalar pozitif karşılık bulacaktır.
Çalışmalarına henüz başlayan Turizm ajansından beklentimiz bu pazarın eski günlerine dönmesini ve daha yüksek pax üretmesini sağlayacak çalışmalar yapmasıdır. Aksi taktirde fuarlardan çekilmek, Turizm ateşelerinin buralardan çekilmesi bölgeye ilgisiz kalmayı beraberinde getirecek verdiği katkılar bakımından önemli yer tutan bu pazarda istediğimiz sonuçları almamız imkansız hale gelecektir. Bu sektörün direncini arttırmak için pazar çeşitliliği vurgusu yaptığımız bu günlerdeki çabalarımıza da katkı sunmayacaktır...