Türk zeytin ve zeytinyağı sektörünün, global piyasalarda rekabet ettiği İspanya ve İtalya gibi ülkelerle rekabet edebilir düzeyde olduğunu belirten Antalya Ticaret Borsası (ATB) Başkanvekili Halil Bülbül, yakalanan ivmenin kaybedilmemesi için sektörün desteklenmesi gerektiğini söyledi.
SÜRDÜRÜLEBİLİR BÜYÜME SAĞLANMALI
Sektördeki büyümenin sürdürülebilir olmasının çok önemli olduğunu belirten Bülbül, ihracat yapan ve yüksek hacimli ürün tedarik eden firmaların, maliyetleri göz önünde bulundurarak fiyat politikalarını özenle belirlemeleri büyük önem taşıdığına dikkat çekti. Üreticilerin son dönemdeki toptan alım fiyatlarındaki düşüşlerinden rahatsızlık duyduğunu belirten Bülbül, İspanya ve İtalya’nın iç tüketim ve ihracat potansiyelinin yüksek olması nedeni ile Türkiye’nin pazardaki etkisini artırma fırsatı yakaladığını ve bu fırsatın iyi değerlendirilmesi gerektiğini ifade etti.
İÇ PİYASADA FİYATLAR DÜŞMEMELİ
Zeytin ve zeytinyağı sektörünün, 2023 2024 sezonunu dökme zeytinyağına getirilen ihracat yasağı ve kotaların etkisiyle yüzde 18 gelir kaybıyla, 765 milyon dolarlık ihracat geliri elde ettiğini belirten Halil Bülbül, “Zeytinyağı ihracatı miktar bazında yüzde 52 azalırken, ortalama ihraç fiyatının 4,64 dolardan 7,16 dolara yükselmesiyle gelirdeki düşüş yüzde 29 oldu. 2024-2025 sezonu için zeytin ve Zeytinyağı Rekoltesi Ulusal Resmi Tahmin Heyeti, ülke genelinde 3,6 milyon ton zeytin üretimi öngörüyor. Bunun 750 bin tonu sofralık, 2 milyon 850 bin tonu yağlık olarak işlenecek ve toplamda tahminen 475 bin ton zeytinyağı üretilecek. Geçen sezonun stoklarıyla birlikte toplam zeytinyağı miktarının 600 bin ton seviyesine ulaşmasını bekliyoruz. Üretici konumundaki ülkelerdeki fiyat düşüşüne rağmen, üreticiyi korumak için iç piyasa için fiyatları çok düşürmemeliyiz”.