Gazetemizin ‘Tapuda Harç vurgunu’ başlığı ile gündeme getirdiği olayın ardından, Alanya Tapu Dairesi’nde devam eden soruşturmaya yönelik ayrıntılar da ortaya çıkmaya başlamıştı. Konuyla ilgili incelemeler neticesinde F.T. adlı tapu takipçisinin inşaat firmalarının müşterilerine ait işlemler üzerinden fazla para aldığı belirlenmişti. Çok sayıda sahte işlem dekontunun bulunduğu, inşaat firmalarının ise F.T. ile çalışmalarını sonlandırdığı belirtilmişti. Alanya Tapu Dairesi’nin bu tür olaylarda adının sık geçmesi ve süreçte yaşanan sıkıntıları tapu takipçisi ve 30 yıllık Yeminli Tercüman olan Cengiz Dönmez Alanya Postası için anlattı.
’30 YILDIR YEMİNLİ TERCÜMANIM’
-Gülşah Anak: Öncelikle sorularımızı yanıtlamayı kabul ettiğiniz için teşekkür ederiz. Bize mesleğe başlama sürecinizden bahseder misiniz?
-Cengiz Dönmez: Uzun yıllar masa başı iş yapmaktan sıkıldım ve bir süre rehberlik yapmaya karar verdim. Uzun bir süre TURSEM’de çalıştım bunun dışında birkaç turizm işinde daha çalıştım ama onlar kısa süreli işlerdi. Alanya’da bir tercüman eksikliği mevcut. Özellikle gayrimenkul edinimlerinden dolayı bir ihtiyaç söz konusu oluştu. Gerek adliyelerde gerekse de tapu dairelerinde ciddi bir tercüman ihtiyacı duyuluyordu ve ben tekrar eski mesleğime geri döndüm. Meslekte yoğun olarak tapu dairelerinde ve gayrimenkul alım satımlarında çalışmalarımı yapmaya başladım.
‘TAPU İLE İLGİLİ İHTİYAÇ DUYULAN HER ŞEYİ YAPIYORUZ’
-Gülşah Anak: Tapu Takibi yapıyorsunuz. Peki nedir bu tapu takipçiliği?ü
Cengiz Dönmez: Tapu Takipçiliği, Tapu’nun mevzuatıyla ilgili ihtiyaç duyulan her türlü işin yapılmasıdır. Örneğin intikal işlemlerinde bilgilendirmeden,ifras, taksim, tevhit gibi bir sürü terim var, bunların hepsiyle ilgileniyoruz. Durum sadece tapu işleri değil bunun dışında üyönetim planlamasından itibaren bir çok konu var.
‘ÖNCELİĞİMİZ YABANCILAR’
Bizim öncelikli hedefimiz yabancılar. Tabii ki yabancı vatandaşlarımıza da hizmet veriyoruz. Ama Türk vatandaşların bizim hizmetimize çok ihtiyaç duymuyorlar. Alanya’nın gayrimenkul edinimine yüzde 40 oranında yabancılar intikal ediyor. Ciddi bir oranda yabancılara gayrimenkul satışı var, satış sonrası yabancıların iş takipçilerine ihtiyacı fazla oluyor. Maalesef yabancı dil eksikliğinden dolayı da kurumlar dışarıdan gelen vatandaşlara hizmet vermekte zorlanıyor. Türkiye’de yaşıyoruz herkes dil bilmek zorunda değil fakat bu ütarz durumlarda bizlere ihtiyaç duyuyorlar.
‘YABANCI DİLE HAKİM OLMANIZ ŞART’ü
-Gülşah Anak: Tapu Takipçiliği için gerekli olan kriterler nelerdir?ü
Cengiz Dönmez: İlk olarak bir yabancı dile hakim olmak şart. İş takipçiliği beceri gerektiren bir meslek değil, uzun yıllar durumu tecrübe ettiğimiz için de bilgilerimizi yoğun bir şekilde değerlendiriyoruz. Bu bilgi birikiminin bir eğitimi yok sadece tecrübe ve dil gerekiyor bu mesleği yapabilmek için.
‘1 HAFTADA HALLOLAN İŞ 2 HAFTADA BİTMEYE BAŞLADI’
-Gülşah Anak: Son günlerde Alanya Tapu Müdürlüğü’nün adı skandal haberlerle anılmıştı. Haksız kazanç ve rüşvet iddiaları Alanya’nın gündemine oturdu. Bu konu hakkında neler söylemek istersiniz?
Cengiz DÖNMEZ: Sadece Türkiye’de değil tüm dünyada pandemi sürecinde birçok kurumda çok sayıda eksiklik yaşandı. üDikkat ederseniz üTapu dairesinde sadece pandemi döneminde zorluklar oluştu. Kapanma dönemlerinde biriken işler, memur yetersizliğinden dolayı bir haftada bitecek iş iki haftaya sarkmaya başladı. Alanya halkının tapudaki talebiyle tapunun sunacağı hizmetin birbirine eşit olmaması çok büyük bir etken. Bu nedenle de vatandaşların tepkileri artmaya başladı. Biz ve çalışanlarımız da bu durumdan çok etkileniyoruz. Ancak kısa sürede düzene gireceği inancındayız.ü
‘MÜFETTİŞİN GELMESİ KADAR DOĞAL BİR ŞEY YOK!’
-Gülşah Anak: Bu iddiaların ardından Tapu Müdürlüğü’ne müfettiş atandığı ve denetimlerin gerçekleştiğini biliyoruz. Bu süreçle ilgili neler aktarmak istersiniz?ü
Cengiz Dönmez: Müfettiş kurum denetleyen bir üst kuruldur. Müfettişin gelip gitmesi normal bir süreçtir. Her kurum belli aralıklarla mutlaka denetlenmelidir. Bir kuruma müfettişin gelip gitmesi kadar doğal bir süreç olamaz. Müfettişler sadece suç aramazlar. Aynı zamanda işlemlerle ilgili de denetim yaparlar. Çünkü bir genelge yanlış da anlaşılmış olabilir. Bir müfettişin gelmesi yanlış anlaşılmamalıdır. Tam tersine olumlu bir durumdur. Varsa şaibeler müfettiş bunu raporunda belirtir ve gerekli merciler gerekeni yapar. 20 yıldır buradayım ve 50 tane müfettiş gördüm. Bu sürekli olan bir süreç.ü
‘BURADAKİ İŞ YÜKÜ HAFİFE ALINIYOR’
-Gülşah Anak: Tapu Müdürlüğü’nün Alanya’ya yetmediği konusunda söylentiler var. Bunun nedeni personel eksikliği mi?ü
Cengiz Dönmez: Alanya Tapu Müdürlüğü kesinlikle Alanya için yeterli değil. Bunun nedenleri arasında personel eksikliği de var. Bugün Ankara’nın herhangi bir Tapu Müdürlüğünde 80 memur çalışırken burada 20-30 memur çalışıyor. Bu inanılmaz bir yanlıştır. Bunu telafi etmek de yine Tapu Kadastro Genel Müdürlüğünün elinde olan bir şey. Buradaki iş yükünün hafife alındığını ve yevmiye şeklinde bakıldığını düşünüyorum. Örneğin Eskişehir Tapu Müdürlüğü’nde günlük yapılan işlem 40 binse bu 40 binin yükü Alanya’daki 40 binin yüküne eşit değildir. Çünkü edinimlerin yüzde 50’si yabancı işlemler. Vekaletli işlemler var, senetlerde sıkıntı var, bilgi forumları var, bunların genel müdürlüğe gönderimi var. İş yükü daha fazla. Bir yabancıya yapılan satışın yükü 5 Türk’e yapılan satışın yüküne bedeldir. Eskişehir’de 40 bin yevmiye varsa Alanya’da 200 bin yevmiye vardır. Aynı memur sayısından aynı işlevi beklemek kesinlikle yanlıştır. Düşünebiliyor musunuz her 3 işlemden bir tanesi yabancı. Bana sorarsanız, tercüman sayısı yeterli değildir. Bilirkişilik konusunda sıkıntı yaşıyoruz.ü
‘HİÇBİR MEMUR ALANYA’DA ÇALIŞMAK İSTEMİYOR’
Alanya’yı farklı görmek gerekiyor. Ankara ya da Adana’da ne kadar tercümana ihtiyaç duyulabilir ki? Ama bir il. Alanya öyle değil. Bu konudaki üst yöneticilerin eksiklikleri bizleri mağdur ediyor. Sadece beni değil, vatandaşı da tapu memurunu da mağdur ediyor. Çünkü memurların üzerindeki yük de o kadar ağır ki artık Alanya’da kimse çalışmak istemiyor. Alanya Tapu Müdürlüğünde artık hiçbir memur çalışmak istemiyor. Çünkü iş yükü çok ağır, mobing var ve Alanya dışarıdan gelen birisi için de pahalı bir yer. Bu nedenle memur sıkıntısı yaşıyoruz.ü
‘BİZİM ELİMİZDEN BİR ŞEY GELMEZ’
-Gülşah Anak: Peki bu durumun düzeltilmesi için ne yapılmalı?
Cengiz Dönmez: Bizim elimizden sadece tavsiyede bulunmak geliyor. Gerekli tavsiyelerde de bulunuyoruz. Müdür beye bunu lanse ediyoruz. Gerekli yazışmaları yaparak ilgili mercilere de aktarıyoruz. Ama bu konuda bizim ve vatandaşın yapabileceği hiçbir şey yok. Ya ikinci bir tapu müdürlüğü açılmak zorunda ya da buraya acil bir takviye yapılmak zorunda. Ama takviye 2-3 memur takviyesi değil 40 tane memur takviyesi gerekiyor Alanya’ya.
‘OFİSİMİZİN YARISI HASTALANDI’
-Gülşah Anak: Bildiğiniz üzere pandemi sürecini tapu dairesi ağır atlattı. Müdür Bey olmak üzere çok sayıda kişi koronavirüse yakalandı. Bu süreci siz nasıl atlattınız?ü
Cengiz Dönmez: Ne yazık ki tapu personeli bu süreci çok ağır atlattı. Bizim de ofisimizin yarısı hastalandı. Çok şükür ben yakalanmadım. Gerekli tedbirlere elimizden geldiğince uyduk ama ne yazık ki nereden geldiğini bilemiyorsunuz. Ne yazık ki tedbirler kısıtlı kaldı. İş hayatımız büyük kayba uğradı. Gerek turizm sektörü gerekse de emlak sektörü… Hizmet sektörü büyük bir kayıp yaşadı. Biz kendimizi hizmet sektöründe görüyoruz. Bilgi birikimimizi satıyoruz. üDil konusunda yardımcı oluyoruz. Zor geçti. Hala da devam ediyor.ü
‘TAPU HALK İLE İLETİŞİMİNİ GÜÇLENDİRMELİ’
-Gülşah Anak: Son olarak eklemek istediğiniz bir şey bizler aracılığıyla vermek istediğiniz bir mesaj var mı?ü
Cengiz Dönmez: Bir kere tapu dairesindeki memurlara değindiniz az önce. Sürekli dile getirdiğim bir konu var, yetkili mercilere de söyledim ama… Burada iş yapan memurların teşvik edilmesi gerekiyor. Gerek iş alanlarının düzeltilmesi gerekiyor gerekse de döner sermayeden pay verilmesi gerekiyor. Çalışan memurlara mobing üst kurumlar tarafından mobing yapılmaması gerekiyor. Bir memur ne kadar sağlıklı çalışırsa vatandaşa o kadar rahat ve güzel bir şekilde hizmet verir. 50 tane işiniz varsa bu 50 işin altından kalkabilmek ve 200 kişiyle baş edebilmeniz için çok ciddi motivasyona ihtiyacınız var. Bu çalışma ortamı, mesai saatlerinin düzenlenmesi, izinler vs. olarak görünür. İletişimini halkla daha da güçlendirmesi gerekiyor. – Gülşah ANAKü
ü