2024’TE ARTIŞ YAŞANDI
Turizm sektörü temsilcilerinin yüzde 80’i, 2024 yılında 2023’e kıyasla büyüme yaşadığını belirtti. Katılımcıların yüzde 40’ı yüzde 5-10 arası, yüzde 29’u yüzde 10-20 arası, yüzde 8’i yüzde 20-30 arası artış yaşadığını ifade etti. Ancak yüzde 12’si azalma, yüzde 8’i ise bir değişiklik olmadığını kaydetti.
2025 İÇİN POZİTİF BEKLENTİLER
Ankette, 2025 yılında misafir sayılarında 2024’e göre yüzde 78’lik bir artış beklendiği ortaya çıktı. Katılımcıların yüzde 54’ü yüzde 5-10 arası, yüzde 16’sı yüzde 10-20 arası artış öngörüyor. Yüzde 17’si seviyenin aynı kalacağını, yalnızca yüzde 5’i düşüş yaşanabileceğini düşünüyor.
ONLINE SATIŞLARDA ARTIŞ BEKLENİYOR
Sektör temsilcilerinin yüzde 91’i, 2025 yılında online satış kanallarının büyüyeceğine inanıyor. Erken rezervasyon taleplerinde de yüzde 64 oranında artış bekleniyor.
2024’ÜN ZORLUKLARI, 2025’İN RİSKLERİ
2024 yılının en büyük sıkıntısı olarak yüzde 54 oranla artan maliyetler öne çıktı. Bunu yüzde 20 ile döviz kuru dalgalanmaları, yüzde 17 ile nitelikli insan kaynağı sorunu izledi. 2025 yılına yönelik riskler arasında ise yüzde 35 oranla yüksek enflasyon ilk sırada yer aldı. Ayrıca, nitelikli personel eksikliği, sabit kur politikası ve bölgesel siyasi gerginlikler de risk faktörleri arasında sıralandı.
KAYNAK PAZARLARDA UMUTLU BEKLENTİLER
2025 yılında başta Rusya olmak üzere Bağımsız Devletler Topluluğu (BDT) ülkelerinden yüzde 63 oranında artış öngörülüyor. İç pazarda ise yüzde 54 oranında artış beklentisi hakim.
TURİZM SEKTÖRÜNÜN ÖNCELİKLERİ
Turizm sektörü, öncelikli ihtiyaçlarını şu başlıklar altında sıraladı:
Kişi başı turizm gelirinin artırılması
Yeni pazarların keşfi ve geliştirilmesi
Türkiye’nin imaj ve algı yönetiminin güçlendirilmesi
Destinasyon kalitesinin artırılması
Yapısal reformların hayata geçirilmesi
Turistik kaynakların korunması ve iyileştirilmesi
Çeşitli turizm ürünlerinin geliştirilmesi
Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı’ndan (TGA) beklentiler arasında ise 12 ay boyunca turizmi destekleyen spor, doğa, sağlık gibi farklı turizm çeşitlerinin tanıtımına ağırlık verilmesi, dijital pazarlamanın güçlendirilmesi ve hedef pazarlara yönelik özel stratejiler oluşturulması yer alıyor.
2025: FIRSATLAR VE RİSKLERİN YILI
Turizm sektörü, 2025’te büyüme ivmesini koruyarak hem iç pazarda hem de uluslararası arenada yükselmeyi hedefliyor. Ancak yüksek maliyetler, enflasyon ve nitelikli personel eksikliği gibi zorlukların aşılması, sektörün başarısında kilit rol oynayacak.